Artikel
Facebook/Meta og marketing
Artikel i forbindelse med udsendelse af nyhedsmail onsdag den 24. november 2023.
Hvis man bruger Facebook eller Instagram, er man for nyligt blevet mødt af deres nye betalingsløsning til at undgå tilpassede reklamer.
Det kommer på baggrund af en lille serie af afgørelser, som vi vil give en kort beskrivelse af her nedenfor.
Facebook/Meta sporer os, og hvad vi interesserer os for. Den adfærdssporing bruger de til adfærdsbaseret, direkte markedsføring. Lovligheden af denne behandling er blevet behandlet i en længe verserende sag hos det irske datatilsyn.
Oprindeligt brugte Meta opfyldelse af kontrakt, som lovligt grundlag for deres adfærdsbaserede markedsføring. Det blev erklæret ulovligt, så de skiftede det ud med legitim interesse. Den legitime interesse, som godt kan begrunde virksomheders brug af direkte markedsføring, kræver imidlertid en interesseafvejning. Når der indgår adfærdssporing i behandlingen, bliver den så indgribende for den registrerede, at interesseafvejningen ikke længere kan falde ud til virksomhedens fordel og dermed kan den ikke bruges som lovligt grundlag for adfærdsbaseret markedsføring.
Tilbage står samtykke som eneste lovlige grundlag til adfærdsbaseret markedsføring.
Imens det irske tilsyn lå i forhandlinger med Facebook/Meta om samtykkeløsninger og implementeringsfrister, overhalede det norske tilsyn indenom og forbød al fortsat behandling uden samtykke. Afgørelsen blev stadfæstet ved byretten i Oslo (Oslo Tingrett) og straks sendt videre til Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), som i slutningen af oktober vedtog en bindende beslutning om adfærdsbaseret markedsføring i Meta-sagen. Forbuddet imod behandling uden samtykke blev således udbredt til alle EU-lande.
Derfor skal man nu enten samtykke eller betale, hvis man vil på Facebook.
Nu ved vi, at selvom direkte markedsføring kan hjemles i legitim interesse, så gælder det kun hvis markedsføringen IKKE er adfærdsbaseret. Så snart der sker adfærdssporing til brug for markedsføring, skal der indhentes samtykke.
Vær opmærksom på, om de oplysninger I indsamler til markedsføring inkluderer adfærdssporing – for hvis det er tilfældet, skal I have sikret jer en gyldig samtykkeløsning.
Ring til en af vores konsulenter, hvis I har brug for sparring til at kortlægge jeres brug af data til markedsføring.
Ja tak, jeg vil gerne modtage GapSolutions nyhedsmail
Ved at udfylde ovenstående formular og trykke “Tilmeld” afgiver du dit samtykke til at modtage direkte markedsføring fra GapSolutions A/S.
Se hvordan vi håndterer dine oplysninger i vores privatlivspolitik