Nyhedsmail
Ny lovgivning kan kræve opdatering af dit GDPR-arbejde
Artikel i forbindelse med udsendelse af nyhedsmail den 25. april 2024.
Folketinget har i januar 2024 vedtaget en ændring af arbejdstidsloven, som blandt andet medfører en pligt til at registrere arbejdstid. Lovforslaget træder i kraft 1. juli 2024.
Hvad betyder det nye lovforslag for jer som dataansvarlige?
Som arbejdsgiver og dataansvarlig, er I forpligtet til at sørge for, at de nye regler afspejles i jeres GDPR-arbejde. Det betyder helt konkret, at I skal:
- Opdatere jeres art. 30 fortegnelse, således at en ny eller eksisterende arbejdsproces kortlægger tidsregistrering af medarbejdere.
- Opdatere jeres oplysningsdokument til medarbejdere, således at denne indeholder et afsnit om tidsregistrering.
- Risikovurdere og indgå databehandleraftaler på nye systemer, såfremt sådanne tages i brug, således at det sikres, at systemet efterlever kravene om databeskyttelse by design og by default.
Der skal, som ved enhver anden behandling af personoplysninger, tages stilling til de almindelige principper I GDPR om:
- Lovlighed, rimelighed & gennemsigtighed
- Formålsbegrænsning,
- Dataminimering,
- Rigtighed af oplysninger,
- Opbevaringsbegrænsning,
- Integritet og fortrolighed
Har I brug for hjælp til opgaven? Så ræk ud efter vores assistance ved at kontakte os – klik her
Adresse
GapSolutions A/S
Uraniavej 6, 1.
DK-8700 Horsens
CVR
CVR-nr. 38582356
Telefon
Salg & administration
(+45) 8844 0808
Helpline & konsulenter
(+45) 2199 0808
Cookiepolitik
Privatlivspolitik
Vi bruger udelukkende tekniske cookies på vores hjemmeside. For yderligere information se vores Cookiepolitik.