Nyhedsmail

Ny lovgivning kan kræve opdatering af dit GDPR-arbejde

Artikel i forbindelse med udsendelse af nyhedsmail den 25. april 2024.

Folketinget har i januar 2024 vedtaget en ændring af arbejdstidsloven, som blandt andet medfører en pligt til at registrere arbejdstid. Lovforslaget træder i kraft 1. juli 2024.

Hvad betyder det nye lovforslag for jer som dataansvarlige?

Som arbejdsgiver og dataansvarlig, er I forpligtet til at sørge for, at de nye regler afspejles i jeres GDPR-arbejde. Det betyder helt konkret, at I skal:

  1. Opdatere jeres art. 30 fortegnelse, således at en ny eller eksisterende arbejdsproces kortlægger tidsregistrering af medarbejdere.
  2. Opdatere jeres oplysningsdokument til medarbejdere, således at denne indeholder et afsnit om tidsregistrering.
  3. Risikovurdere og indgå databehandleraftaler på nye systemer, såfremt sådanne tages i brug, således at det sikres, at systemet efterlever kravene om databeskyttelse by design og by default.

Der skal, som ved enhver anden behandling af personoplysninger, tages stilling til de almindelige principper I GDPR om:

  • Lovlighed, rimelighed & gennemsigtighed
  • Formålsbegrænsning,
  • Dataminimering,
  • Rigtighed af oplysninger,
  • Opbevaringsbegrænsning,
  • Integritet og fortrolighed

Har I brug for hjælp til opgaven? Så ræk ud efter vores assistance ved at kontakte os  – klik her 

Adresse
                            

GapSolutions A/S
Uraniavej 6, 1.
DK-8700 Horsens

CVR
                            

CVR-nr. 38582356

Telefon
                           

Salg & administration
(+45) 8844 0808

Helpline & konsulenter
(+45) 2199 0808

E-mail
                            

Cookiepolitik

Privatlivspolitik

Vi bruger udelukkende tekniske cookies på vores hjemmeside. For yderligere information se vores Cookiepolitik.